Friday, August 6, 2010

Garanglah cikgu ni..



Last week bermula la keje aku sebagai guru tuisyen part-time kat usm ni..aku ngaja English ntk form 1 and form 2. Aku gantikan mmber aku yang da xmau amik kls ni..knp?..aku pon tak tahu..

Cuak jugak la nk g ngaja..dengar citer member aku yang ngaja sebelum aku..budak2 ni sangat la xhormat cikgu..xnak buat keje..aishh..goyang jugak aku dengar..boleh ke aku handle bebudak ni..

Aku pon kuatkan semangat pegi mengaja..maklum la..cari income lebih kata kan..

Masuk je kelas form 1..terkejut aku..ada 2 orang je student, yang len xdatang. Lega sket rase..senang je ngaja budak 2 orang ni..ape aku Tanya sume dia hangguk..

“ do u undertstand what I told u just now?”

Hangguk

“can both of u do the task that I give?”

Hangguk

“do u understand the question and every words in the passage?”

Hangguk..

Lega aku..aku pon bagi la peluang kat diorang buat keje..aku tengok sorang2 buat keje tekun siot..xdongak atas pon..pandang kertas je..hati aku pon terdetik..”budak2 ni mmg bagus la..patut la datang tuisyen..budak2 rajin yang nk konker A rupenya”

Punya la lama buat keje..xjugak bergerak..heran dah aku ni..aku pon pegi la usha2 diorang buat keje..astaga..lain aku suh..lain dia buat..

“awak xpaham kan ape soalan nak dan xpaham maksud setiap perkataan..betul x?”

Hangguk lagi…hampeh sungguh..

Aku pon aja la tiap2 sorang buat keje smpai siap..boleh pon diorang buat..kena guide lebih sket.. “patutla masuk kls tuisyen”

Pastu turn form 2 plak..aku masuk tengok ada 4 orang je..senyum dah aku ni..hati da rase lega..mungkin macam budak 2 orang td je ni..

Aku masuk diorang kuar..aishh..pehal budak ni..aku suh masuk..banyak pulak ragam diorang..geram dah aku ni..tp sabar sabar…aku paksa diorang masuk..aku tutup pintu..dia kuar ikot tingkap la pulak..hangin aku wehh..da la kelas kat aras 2..klu jatuh..xke naya aku nk kena jawab ngan sume orang..

Aku heret masuk lam kelas..aku suh duk diam2 xbg kuar..dia buat kecoh lain pulak..becakap macam bertih jagung..1 aku cakap..berpuluh dia balas..siap bodoh2 kan aku lagi..sabar lagi aku ni..bertahan!

Aku suruh diorang diam dan bgtau topic yang diorang akan blaja. Aku bg kertas dan bagitau ape diorang kena buat..diorang kata dah pndai..da tau buat. Aku nk aja diorang kata dah tahu..so aku suh la diorang buat keje.

Tetiba diorang bawak kuar phone..main2 ngan phone..men message..mungkin kesabaran aku tergugat..even aku ni macam kakak diorang pun..tolong la hormat tugas aku sebagai cikgu diorang..

Aku pon stat melenting..elok2 diorang duk main phone..aku pnggil nama sorang2 suh baca passage yang aku bg..dia buat dekk je kat aku ni..

Ape lagi..aku pon tengking la bebudak tu..aku jengil bijik mata cam mau tersembo kuar mata ku ni haa..senyap diorang..terus smpan phone..

“skali lg sy tgk sape2 main ngan phone..sy amik”. Nada bengis ngan mata mencerlung dah ni.

Baca sekarang!!!!!

Terkulat2 budak2 tu baca..rupe-rupanya eksyen je lebih..baca pon xbape betul..Pronunciation hampeh sorang2..terpaksa la aku betulkan..da tugas kan. Aku Tanya ade ke tak words yang diorang xpaham..sume kata paham..ape lg..aku pon soal la sorang2..haaaaa..baru la tahu yg diorang xtau pon mksudnya..aku pon explain la ngan garangnya..

Smpai la turn bt keje..bising sungguh la budak2 ni..aku pon amik kusi g duduk betul2 depan diorang..nk tengok diorang bt keje..senyap terus..selagi keje xsiap..jangan ade sape2 pon yang bcakap..main phone atau kuar g tndas..

Diorang pon stat la bt keje..smbil bt keje 4 4 skali mengomel pelan2..tp stil aku boleh denga..

“garang betul dia ni..xpadan ngan kecik..”

Rasakan korang..main2 lagi..! dan even kelas lain da balik..aku xbg sape2 pon balik sampai diorang siapkan keje, discuss dan buat pembetulan..membebel-bebel diorang x puas ati..lantak lah..ada aku kesah..

Last2 skali..bila sume da setel..aku pon bg diorang balik..sebelum diorang blah..sempat diorang cakap..

“cikgu ni garang..cikgu yang sebelum ni xgarang camni pon ngan kitorang. Bole balik awal, xpayah buat keje banyak2”

Dengan bangganya aku balas..”mulai hari ni dan sampai hujung taun ni..sy kekal sebagai cikgu awak..len kali kita jumpa lagi”

Muncung diorang..suka ati ku..garang ku ntk kebaikan kamu semua jugak..even diorang nakal tapi aku da jatuh sayang ngan bebudak ni..aku akan bt yg terbaik untuk diorang..



No comments: