Friday, July 1, 2011

skabies..oh NO!

skabies..pertama kali aku dengar ayat ni..apa skabies? mula-mula aku wat x kesah je masa tpandang artikel pasal skabies tu..benda ape ntah..tetiba tengok disebabkan hama betina bertelur dalam kulit..meremang bulu roma baca..nasib aku x..alih2 teringat aku pon da 2 minggu lbh asik gatal-gatal..ubt da abis mkn yg beli kat farmasi tu..bkn nk makin hilang..makin bnyak lagi ada..so aku pon baca la apakah skabies tu..tegak segala bulu roma..simptom2 dia sebijik sma ngan apa aku rsa..bintik2 merah seluruh badan especially kaki, tangan, perut, lengan dekat underarm, dada ngan tempat2 tersorok..then baru aku ingat..tiap2 mlm aku rasa ada benda cam gigit aku masa nak tdo..aku da tukar cadar pon stil ada..


sbb banda alah ni la aku xleh tido mlm..makan pon xselera..gatal2 dan kulitku lelas sbb selalu sgt aku garu ngan brutalnya..OMG..dan hama ni akan mati untuk tempoh masa tertentu tapi telur yg dia tinggal dalam kulit aku akan menetas san terus membiak..seriusly aku sgt takut..alangkah bagusny klu skrg aku stil ada kat USM. pasti aku xpayah bimbang..anytime aku boleh jumpa doktor free..tp skrg kn g klnik jauh2 dan kena kuar duit ntk rawatan..dah la aku x keje skarang..tp esk aku mesti merayu kat mama nak g klinik..benda ni bukan boleh di buat main..


mula2..pagi2 esk aku nk tukar segala cadar..selimut. anak2 sotongku akan di rendam dalam air panas..tuala pon sama..pastu aku nk suh mama bt bnda sama ntuk baju adik aku mira..dia la yg mula2 terkena kuman skabies ni kat umah..aku ingatkan gatal2 ni sbb air kat umah xelok..rupa2nya sbb hama ni. boipren kesayangan aku pon kemungkinan besar kena skabies gak sbb dia ad ngadu gatal-gatal dan paling berisiko, dia stay kat hostel..terpikir gak..xkan la aku jangkit dari dia..atau terkena jangkitan masa kat sana..mula2 balik umah dulu..aku rasa badan aku ok je..mungkin x kot..mungkin terjangkit dari adik aku sndri..lagipon dia selalu melepak kat tilam aku..


xhabis2 aku kn macam2..dlu ekzema..allergik teruk dan skrg skabies..padahal aku dah jaga kebersihan betul2..kiranya aku jenis yang cerewet dah sebenarnya..cuma yang payahnya sbb aku terpaksa berkongsi barang bila kat umah..lagi la tingkatkan risiko..kat hostel segalanya pasal aku sendiri je..


semoga aku cepat sembuh dan bintik2 dasat kat badan aku serta hama jahanam ni akan hilang..esk aku kn g klinik cpt2..harus..

                                   kaki minah ni ok sket kot dr aku..aku punya cam seram je nk tgk


                                        ni yang bertempek kat serata badan aku yang dulunya mulus..


                                 ni la rupa binatang jahanam itu..hama betina yg membiak kt tubuh aku

No comments: